Thecla Walta

Als leerkracht en remedial teacher werk zo’n 30 jaar in het basisonderwijs. Het grootste deel van de tijd in het speciaal basisonderwijs. Het is een baan naar mijn hart. Heerlijk om met kinderen te werken en prachtig om te merken dat je
echt iets voor ze kan betekenen; door ze iets te leren of ze een stukje zekerder en gelukkiger te maken. Gewoon een aai over hun bol of wat persoonlijke aandacht kan al verschil maken, maar soms zijn er kinderen waarbij dat niet genoeg is. Sommige kinderen zie je “afhaken” omdat ze vast stellen dat ze het toch niet kunnen. Ze kunnen dan wegdromen en zijn niet meer betrokken. Ze krijgen tegenzin in school en worden soms echt ongelukkig, wanneer ze maar moeten blijven oefenen op iets dat echt lastig voor ze is. Ze voelen zich dom en durven steeds minder deel te nemen aan de lessen. Elk jaar gebeurde het op school wel dat ik kinderen trof die ik niet echt verder kon helpen op didactisch gebied. We werkten hard en de kinderen waren slim genoeg, maar toch veranderde er te weinig. Stuk voor stuk kinderen die slim genoeg waren maar het kwam er niet uit. De kinderen wilden hard werken, maar het lukte het niet. Hoe kwam dit ? vroeg ik me af.


Toen ik zelf twee dyslectische dochters kreeg, kwam alles nog dichterbij. Het zijn twee geweldige, gevoelige en slimme meiden. Toch kwam dit er op school niet altijd uit, ondanks alle extra hulp en intensief oefenen thuis. Ik wilde weten waardoor dat komt. Via een osteopaat ontmoette ik mevrouw de Jong, de grondlegster van de BSM methode. Toen ik met mijn jongste dochter bij haar kwam, ging er een wereld voor me open. Ze stelde vragen als : “Heeft ze klem gezeten tijdens de bevalling ? Lust ze eieren ? En dan liefst ei-wit of ei-geel ? Mijn dochter liet het eigeel altijd liggen, maar ik had geen idee waarom. Mijn nieuwsgierigheid zorgde ervoor dat ik de BSM-De Jong opleiding wel moest gaan doen. De BSM studie en ervaring leerde me dat je beperkt kan worden door allerlei
processen in je lijf, die er voor zorgen dat je niet optimaal kan presteren op school of op je werk. Maar…als je de oorzaak van dat probleem gevonden hebt, kan je dit oplossen.

Door de BSM-De jong opleiding heb ik mijn kinderen kunnen helpen (en dat doe ik nog steeds) met hun leesproblemen. Zeker als het gaat om spanning/stress help ik ze nog steeds. Mijn jongste dochter viel steeds flauw en toen het na alle ziekenhuisonderzoeken niet duidelijk werd, kwam ik er achter dat haar zwakke systeem moeite had met het HPV vaccin. Met de juiste homeopaat was het
wekelijkse flauwvallen van de ene op de andere dag voorbij. De opluchting was enorm! Zonder BSM had ik deze link nooit gelegd. Ik ben dankbaar voor alles wat ik geleerd heb en zet dit dagelijks in voor mijn gezin en mijn familie en vrienden. In mijn werk als leerkracht veranderd er door mijn BSM kennis ook van alles.
De opleiding leerde om naar het totale functioneren van het kind te kijken en vooral te observeren (b.v. hoe zit een kind op zijn stoel, wat is zijn gezichtskleur, hoe is het met de ogen en oren ?) Er kan van alles zijn dat het kind belemmerd in het schoolse leren. Ik merk dat ik anders kijk naar kinderen en zelfs gewoon mensen die ik tegen kom. Bijvoorbeeld: “Wat zet hij zijn schouders vast of wat loopt hij op zijn tenen, wat ziet hij bleek en oogt vermoeid “. Dat zorgt er voor dat ik op school kinderen op een andere manier
benader. Ik stel vragen over of hij/zij goed geslapen heeft en of hij/zij de letters goed kan zien. Dat levert verrassende antwoorden op. Als ik een kind op zijn stoel zie wiebelen, vraag ik me af of zijn evenwicht wel goed is en ga zo maar door. Dit helpt me om het kind oefeningen te laten doen die hij nodig heeft, zeker nu we met bewegend leren gestart zijn. Ik was gewend dat kinderen in het speciaal onderwijs een diagnose kregen na uitgebreid onderzoek b.v autisme of ADHD. Maar BSM-De Jong leerde me een stap verder te gaan en de oorzaak te zoeken van de ADHD, dyslexie of het autisme. Het heeft me geleerd om verder te denken dan de didactische ontwikkeling en mezelf contant af te vragen; Is dit kind wel schoolrijp ? Wat is er aan de hand als dit nog niet zo is? Het doen van fysieke testen (in plaats van IQ testen) geeft vaak veel meer duidelijkheid. Inmiddels ben ik bij mij op school kinderen (met lees- of rekenproblemen) aan het testen op motorisch gebied, om te onderzoeken waar het mis gaat in de ontwikkeling en wat ze nodig hebben om schoolrijp te worden.

In plaats van eindeloos te oefenen met lezen of rekenen zonder vooruit te gaan, is dit een grote stap. Als ik de BSM opleiding niet gevolgd had, was dit nooit gebeurd. Ik bereik op deze manier kinderen die ik niet in mijn praktijk zou zien. Ook al kan ik niet zo inzoomen als wanneer een kind in mijn praktijk komt, ik ben er van overtuigd dat ik op deze manier dingen verander. Ik help een kind verder en beïnvloed collega’s en ouders met mijn andere kijk op de ontwikkeling van kinderen. Dat is misschien wel de grootste winst.
Naast mijn werk op mijn speciale school ben ik begonnen met mijn praktijk. Er zijn volwassen cliënten en kinderen. Het mooiste is dat je van een ouder hoort dat hun kind zo veranderd is, veel geconcentreerder kan werken en goed slaapt door de BSM oefeningen. Bij mijn eigen kinderen (en bij mezelf) zie ik hoe goed oefeningen werken. Geregeld vragen ze er zelf om; ze voelen dat het
werkt. Dan weet je hoe mooi de BSM is.
De BSM-De Jong opleiding is een verrijking. Het is nog steeds een wonder om te zien/merken wat de oefeningen doen en betekenen. Voor iedereen is het een prachtige ervaring om met BSM in aanraking te komen en te leren over de werking van ons bijzondere lijf. Het is zinvol en praktisch en geeft je een heerlijk gevoel om te zien dat het werkt. Ik zou iedereen aanraden: Ben je
nieuwsgierig geworden, ga er dan voor en doe de opleiding. Ik heb er geen seconde spijt van.

Tip een bekende

Tip een bekende