Hersenuitrijping

In november/december 2023 zal deze Vakinhoudelijke Nascholing worden gegeven, specifiek bestemd voor (studenten)leden van de BBT.
Dit betreft een opbouw in kennisverbreding en behandelingsmogelijkheden die in een serie wordt gegeven sinds 2022.

Docent is Rob Seelen D.O. MRO. Praktijkhoudend Osteopaat en docent aan de opleiding Embryonaal Geintegreerde Technieken.

Inhoudelijk:

Visie, Missie en Beroepssituatie
Nieuwe en verdiepende kennis over de embryonale ontwikkeling en uitrijping van het centraal zenuwstelsel in het geval van achterblijvende ontwikkeling. Het leren testen van de bijbehorende Methodische Testen van schedel en aangezicht alsook de nieuwe behandelingsmogelijkheden op deze gebieden.
Technieken die uniek zijn voor de praktiserende Brain Stimulating Method Therapeut die volgens de Visie van IBSM verdiepend en breder moet kunnen testen en behandelen nu de moeilijkheidsgraad van de zorgvragen landelijk toeneemt.

Het programma in opbouw:
Embryologische ontwikkeling van het zenuwstelsel-ontwikkeling van de kieuwbogen en de derivaten vanuit deze kieuwbogen.

Embryologische ontwikkeling van hart en bloedvaten, met name de arteriën die het endocranium en neurocranium gaan voorzien van bloed.

Hersenblaasjes met elk hun eigen opbouw.

Het ontstaan van de schedeldelen en hoe deze zich vormen tot de schedel zoals wij deze kennen. Hiermee ook refererend aan de afwijkingen hierbij.

Het leren voelen van de suturen die te inspecteren zijn en ons een beeld geven van stress op bepaalde hersengebieden.

Het leren voelen, en daarmee herkennen, van de hersenblaasjes en hun opbouw.

Inzicht krijgen in de gevolgen van grotere of kleinere problemen die samenhangen met de ontwikkeling en uitrijping van de hersenblaasjes en dus de latere functies van de betreffende gebieden.

Het leren integreren van de op deze dag aangeboden lesstof in de reeds bestaande kennis m.b.t. het functioneren van het Centrale Zenuwstelsel.

Het leren behandelen van gediagnosticeerde problematiek en op welk moment deze behandeling kan worden geïntegreerd in het Brain Stimulating Method adviesschema voor de cliënt.

Het aanleren van de vaktermen en deze kunnen gebruiken in overleg met, indien aan de orde, behandelend artsen en overige behandelaars.

Leerdoelen/eindtermen:
De student beheerst en gebruikt, naast de al aangeleerde opbouw  van Methodische Testen m.b.t. ontwikkeling en uitrijping , ook deze nieuwe aanvullingen op de Methodische Testen.

Dieper gaande inzichten

Verdergaand begrip met het oog op de beperkingen van de cliënt die zich bij de therapeut meldt

Bredere behandelmogelijkheden

Up to date kennis m.b.t. contact met artsen en medebehandelaars

Ontwikkeling Therapeutische Vaardigheden

De student beschikt over relevante (wetenschappelijke) embryologische kennis, met als doel behandeling, therapeutische vaardigheden en inzichten op een hoog niveau te kunnen onderbouwen, zoals op het gebied van:

Het noteren van de inzichten in de cliëntstatus  

Mogelijkheid tot kwalitatief overleg met artsen en overige behandelaars op HBO+ niveau

De ontwikkeling als beroepsgroep versterken

Middels het toenemen van de aangeboden wetenschappelijke en beroepsgerelateerde kennis, en inzichten volgend hierop, is de therapeut in staat tot steeds specifieker behandelen op steeds dieper gaande hulpvragen

Een uitgebreide Syllabus met daaraan toegevoegd alle slides van de les voor zelfstudie wordt verstrekt.

Inhoudelijk:

Klassikaal: 7 uur
Online contact: 2 uur
Praktijkoefening: 4 uur
Intervisie: 3 uur
Zelfstudie: 6 uur
Totaal: 22 uur

Informatie verkrijgbaar via: info@IBSM.nl

Tip een bekende

Tip een bekende