PDD-NOS

Onze zoon was trager in zijn ontwikkeling. Hij liep laat, ging pas rond zijn derde echt praten en deed drie jaar over de zwemdiploma’s A en B. Op school was hij vrij stil, sommige klasgenootjes hadden hem nog nooit horen praten. Tot het in groep 4 ook wat betreft de schoolresultaten begon op te vallen dat hij anders was. Uit onderzoek bleek dat hij PDD-NOS gediagnosticeerd werd. Op dat moment was het voor ons nog helemaal niet duidelijk wat dat allemaal inhoudt. Dat we er wat aan wilden doen stond toen al vast.

Wij zijn al vrij snel bij de BSM therapie uitgekomen, omdat wij geloven dat door de juiste stimulans van de zenuwen en de hersenen veel meer mogelijk is. Het fijne van de BSM methode is de totaalaanpak. We hebben een programma doorlopen van het doen van lichamelijke oefeningen, letten op voeding en bieden van ondersteuning bij spelling en rekenen. Het doel voor ons was om zijn concentratie te verhogen en hem meer zelfstandig te laten werken op school. De oefeningen waren prima te doen. Het vergde een kwartier per dag en we hadden hierin al snel een ritme gevonden. De voedingsadviezen en supplementen nam hij eenvoudig in.

Op aanraden van de BSM therapeute hebben we ook een osteopaat Geïntegreerde Technieken bezocht. Ondertussen zijn we veel minder suiker gaan eten, meer pure chocola, roomboter en veel meer jodiumhoudend zout. De ondersteuning bij de schoolse vakken bestond uit het blijven herhalen van bepaalde lesstof zodat dit er echt wordt ingeslepen. Ook hier geldt wel weer dat je een lange adem nodig hebt voordat resultaat wordt bereikt.

We besloten hem aan te melden voor speciaal onderwijs omdat met 30 kinderen in een klas het voor hem moeilijk concentreren bleef. Op het speciaal onderwijs heeft hij de aandacht gekregen die hij nodig heeft. We hebben in die tijd toch de stap naar medicatie gezet maar de vreselijke bijwerkingen maakten dat we er net zo snel weer mee gestopt zijn. Ook hebben we Ritalin geprobeerd, maar daar kreeg hij gelijk tics van. Ook daar weer heel snel mee gestopt.

De bezoeken aan de BSM therapeut zijn aangescherpt, BSM geluidstherapie werd ook ingezet. Wat heeft het opgeleverd? Hij is veel opener geworden, veel spraakzamer. Hij kan goed onder woorden brengen wat er in hem omgaat en hoe hij zich voelt. Hij is socialer geworden en zelfstandiger, fietst zelf naar school en kan al een beetje koken. Hij speelt prachtig piano en zou het liefst naar het conservatorium gaan. Hij weet waar hij overprikkelt van raakt en houdt hier rekening mee.

Hij heeft geen slapeloosheid meer, geen hinderlijke tics. Is gevarieerder gaan eten. Hoewel hij het nog lastig vindt om zelfstandig aan de slag te gaan en zich te concentreren op de schoolse vakken, haalt hij goede cijfers. Hij moet nog wel geholpen worden met het plannen van zijn huiswerk, maar daar is hij ook gewoon puber voor.

Tip een bekende

Tip een bekende