Disfuncties

Lichamelijke disfuncties hebben oorzaken en gevolgen. Kinderen die kampen met ontwikkelings-, leer- en/of gedragsproblemen presteren door disfuncties niet zoals ze (hadden) kunnen presteren zonder deze beperkingen.

Zo heeft het geen zin om een intelligentietest bij deze kinderen af te nemen want zij hebben niet het juiste gereedschap (zoals goed functionerende ogen en oren) om optimaal gebruik te kunnen maken van hun brein. Eerst moeten deze kinderen “goed in balans zijn”. Wordt er wel getest dan wordt het probleem ‘mee’ getest hetgeen de uitslag beïnvloedt en bijv. een dysharmonisch profiel laat zien.

Om goed te kunnen presteren moet men kunnen beschikken over goed functionerende ogen, oren, een goede ademhaling, een krachtige spijsvertering en en een krachtig metabolisme. Dit is noodzakelijk voor de productie en recycling van alle stoffen die nodig zijn om het brein tot optimale activiteit te brengen en te houden. Hierbij moet men danken aan glucose, neurotransmitters, peptiden, enzymen en hormonen.

Voor meer informatie over oorzaken; klik op het menu aan de linkerkant.

Tip een bekende

Tip een bekende