Met enige regelmaat melden zich bij ons ouders die een kind hebben met taalproblemen.
Taalproblemen is een veelomvattend probleem. Er moet goed gekeken worden naar de oorzaak achter de taalproblemen.
Bij het spreken/zich uitdrukken, zijn veel hersengebieden betrokken maar eerst en vooral moet er een goed beeld gevormd worden van de gehoorfunctie. Want niet goed kunnen horen of verwerken wat je hoort, heeft tot gevolg dat je ook niet goed zult kunnen spreken omdat je je de taal niet goed eigen kunt maken.
Gehoorfunctie hangt samen met een goed uitgerijpt binnenoor of bijvoorbeeld onvoldoende ontwikkeling/doorbloeding van het primaire gehoorgebied. Dit alles kan weer samenhangen met diverse oorzaken.
Wanneer we kunnen concluderen dat er op dit gebied geen problemen zijn, kijken we verder naar een veelheid van mogelijkheden die samen kunnen hangen met het betreffende taalprobleem.
Als je bovenstaande goed op je laat inwerken, zul je begrijpen dat er met een degelijke kennis gekeken moet worden om een juist behandelplan te kunnen schrijven voor het betreffende kind. Een behandelplan is opgebouwd uit neurologische en/of viscerale beweegoefeningen met de bedoeling uitrijping/ontwikkeling van de gebieden, betrokken bij het probleem, te bewerkstelligen. Daarnaast kijken we ook naar de biochemie om zo te bepalen of er supplementen benodigd zijn om de ontwikkeling/uitrijping hiermee versneld mogelijk te maken. Ook voedingsadviezen kunnen onderdeel zijn van het advies naast adviezen om in te zetten bij de dagelijkse omgang of op school.
Mooie resultaten worden bereikt als de ouders en het kind bereid zijn om er meerdere dagen per week wat tijd en energie in te steken.