In een van onze vorige posts werd gesproken over leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen in relatie tot onze komende najaarsscholing: De uitrijping van het brein.
Bovengenoemde items komen veelal als enkelvoudige hulpvraag bij ons binnen. Echter, wanneer we de intake doorlopen, zien we dat deze items niet losgekoppeld kunnen worden van elkaar. Er zit altijd een overlap in problematiek met leren, gedrag en/of ontwikkeling. Hetgeen heel logisch is, we hebben de beschikking over ‘maar‘ een brein. Vanuit dit brein moet ons hele functioneren worden aangestuurd vanuit heel veel gebiedjes (area’s) met elk hun eigen functie. Ons algehele functioneren, komt altijd voort uit een samenwerking van meerdere gebieden. Reden waarom we, bij het doorvragen, altijd meer ‘haperingen’ tegenkomen dan die ene die de hulpvraag vormt.
Mooi is het dan om te ervaren dat we bij een eerste herhalingsconsult altijd vooruitgangen zullen zien. Mogelijk nog niet direct de hulpvraag betreffend maar wel verandering c.q. vooruitgang. Dit is hetgeen motivatie gaat geven voor het doorzetten van de behandeling. ‘Het smaakt naar meer’. Je ervaart waar je het voor doet!
Een paar minuten per dag, een kortere of langere periode vol te houden. Het kan soms lastig zijn binnen onze drukke daginvulling…..
Het oefenen wordt beloond en terugkijkend, horen we altijd dat het oefenen, de kleine tijdsinvestering per dag, het meer dan waard is geweest!