De Brain Stimulating Method-therapeut verkrijgt de symptomen uit een uitgebreide anamnese van de cliënt en door eigen aanvullend onderzoek. Dit eigen aanvullende onderzoek bestaat uit een Methodisch Testschema Manueel en, afhankelijk van de casuistiek, een aantal Methodische testen. Hij is in staat de symptomen te herkennen en te herleiden tot de causale gebeurtenis. Op basis van zijn waarnemingen komt de Brain Stimulating Method-therapeut zelfstandig tot een diagnose en therapieplan. Hij moet daartoe kunnen onderscheiden wanneer hij zelfstandig kan behandelen en wanneer hij moet verwijzen naar een arts (uitsluitingdiagnostiek). Daarnaast moet de Brain Stimulating Method-therapeut in staat zijn de klachten en de symptomen zodanig te verduidelijken dat de cliënt zelfstandig zijn eigen verantwoordelijkheid gaat nemen voor zijn problematiek.
De Brain Stimulating Method-therapeut heeft daartoe de IBSM deeltijd beroepsopleiding gevolgd, op post HBO-niveau. Hierbij zijn o.a. de volgende onderwerpen verdiepend bestudeerd:
*anatomie
*fysiologie en endocrinologie
*embryologie
*disfunctiemechanismen van sensorische, motorische, visuele en auditieve aard, alsmede van metabolische processen
*psychologie
*diëtiek
*didactiek van spraak-, taal-, lees-, schrijf-, spellings- en rekenprocessen
De Brain Stimulating Method-therapeut heeft kennis van de volgende vaardigheden:
Sensorische technieken
Motorische technieken
Aan het probleem aangepaste didactiek osteopathische principes
De Brain Stimulating Method-therapeut heeft kennis van de volgende vaardigheden:
Medische kennis
De Brain Stimulating Method-therapeut kent een opleiding in medische basisvakken. De medische kennis van de Brain Stimulating Method-therapeut betreft de vakken anatomie, fysiologie, neurologie, en embryologie.
De Brain Stimulating Method-therapeut heeft kennis en inzicht in de opbouw van het menselijke organisme (micro- en macroanatomie). Dit strekt zich uit van de ligging en opbouw van de structuren tot de complexe samenhang tussen de verschillende structuren op anatomisch en fysiologisch vlak. De Brain Stimulating Method-therapeut kent de functionele levensverrichtingen van het menselijk organisme en weet hoe het organisme deze levensverrichtingen reguleert. De medische kennis wordt toegepast op de principes van de Brain Stimulating Method en stelt de Brain Stimulating Method-therapeut in staat een gedegen anamnese af te nemen.
Voor het uitvoeren van dit beroep is een diploma Medische Basiskennis Plato Normen benodigd, of een BIG registratie. Voor het behalen van het MBK diploma kunnen de studenten via IBSM terecht bij School voor Homeopathie/Ars Medica waar IBSM de MBK opleiding heeft ondergebracht.
Kennis Brain Stimulating Method vakken
De kennis van een Brain Stimulating Method-therapeut start met een gedegen kennis van de anatomie, de fysiologie en de neurofysiologie.
De anatomie wordt onderverdeeld over, organen, circulatie, hersenen, bindweefsel, ruggenmerg en hun omhullende structuren zoals schedel en wervelkolom.
De Brain Stimulating Method-therapeut kent de algemene fysiologie betreffende cel- en orgaanfuncties en heeft kennis van de fysiologie in de zin van de vegetatieve en animale besturingsmechanismen van het menselijk lichaam. De Brain Stimulating Method-therapeut is tevens in staat gerichte voedingsadviezen te geven voor zover deze betrekking hebben op de klachten van de cliënt.
De diagnostiek volgens Brain Stimulating Method is gebaseerd op het opsporen van disfuncties in het functioneren van het menselijk lichaam m.b.t. het ontwikkelings-, leer- en gedragsvermogen. Hij baseert zich hierbij op de BSM filosofie.
Op grond van deze diagnose en de verdere gegevens uit het onderzoek kan hij tenslotte een gerichte therapie instellen, rekening houdend met alle relevante gegevens. De therapie is hierbij gericht op het centrale zenuwstelsel; door middel van een individueel vast te stellen beweegsschema kan via de eigenschappen van de ascenderende banen de werking van het centrale zenuwstelsel van de cliënt beïnvloed worden. Vervolgens is de Brain Stimulating Method-therapeut in staat deze therapie op termijn te evalueren en zo nodig bij te stellen.
Filosofie en Psychologie
De Brain Stimulating Method-therapeut is geschoold in de filosofie van Brain Stimulating Method. Hiertoe is een aantal uitgangspunten geformuleerd die de basis van het via het Brain Stimulating Method model denken en handelen vormen. De Brain Stimulating Method-therapeut kan deze uitgangspunten en de toegepaste therapie op regulier wetenschappelijk niveau combineren.
De Brain Stimulating Method-therapeut bezit vaardigheden op het gebied van gespreksvoering binnen het behandelproces. Hij heeft kennis van de begrippen overdracht en tegenoverdracht.
Bij- en nascholingsplicht
De Brain Stimulating Method-therapeut is gehouden zijn kennis actueel te houden door zich aantoonbaar bij- en na te scholen door middel van postacademisch onderwijs. Dit postacademisch onderwijs is gericht op:
• het op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in de Brain Stimulating Method en haar deelgebieden,
• het op de hoogte blijven van de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen,
• het geven van feedback naar aanleiding van praktijkervaringen;
• het uitdiepen van meer specialistische onderwerpen.
Hiervoor is een Licentiebeleid ontwikkelt. Alleen Brain Stimulating Method-therapeuten die u een geldige BSM Licentie kunnen tonen zijn volledig bijgeschoold op hun vakgebied.
Omschrijving taakgebieden
Tot de taakgebieden van de BSM-De Jong® therapeut behoren onder meer:
Het zoeken naar de causaliteit van de klacht binnen het concept van de BSM-De Jong® in de principes van haar filosofie: Het lichaam is een biologische eenheid, de structuur en functie zijn onderling en wederkerig afhankelijk van elkaar en door een complex evenwichtssysteem neigt het lichaam tot zelfregulering en zelfgenezing ten aanzien van het ontwikkelingsproces.
Het toepassen van het concept Brain Stimulating Method in de diagnostiek en in de uitleg naar de cliënt.
Het bieden van een brede kijk op de klacht van de cliënt door het toepassen van verschillende principes van de filosofie.
Het aanbieden van een passende methode wordt hierbij gekoppeld aan drie aspecten van het menselijk organisme: centraal zenuwstelsel, perifeer zenuwstelsel en autonoom zenuwstelsel.
De methode richt zich hierbij tevens op de harmonie tussen deze aspecten. Verstoring in één van deze aspecten kan steeds de andere aspecten beïnvloeden.
Het in goede verstandhouding samenwerken met deskundigen uit andere disciplines.